top of page

איך אומרים "ניו-נורמאל" בחרבותברזלית?

איך קוראים לשלב הזה שאנחנו נמצאים בו? בקורונה קראנו לזה הנורמאלי-החדש ("ניו נורמאל"). בהתבסס על הספרות העוסקת בטראומה קולקטיבית, אני מציע את המונח: מיד-טרם (Mid-Term), שלב הביניים. שלב שיכול להימשך חודשים ארוכים. אירועים של טראומה קולקטיבית בעולם מלמדים אותנו שלהתמודדות של חברה עם טראומה יש מהלך כללי דומה. הוא לא ליניארי או קטגוריאלי לגמרי, אבל בעת הזאת כל מה שיכול לשפוך קצת אור בתוך החשכה הוא מבורך. השלב הראשון הוא השוק וההלם. ההשפעה המיידית של האירוע על כולנו. בשלב הבא יש מן חוסר אוריינטציה כשקשה לעכל ולהבין מה בעצם קרה ואיך כל זה הולך להשפיע על חיינו. במקביל, ישנה התגייסות הירואית כפי שכולנו ראינו, רואים ומתרגשים. הצעד הבא בהקשר הזה יהיה מעבר להסתמכות הולכת וגוברת על מוסדות המדינה, שבתקווה יתגייסו, יתייצבו ויפעלו היטב.




השלב הבא הוא השלב שאנחנו כרגע בפתחו, והוא עשוי לקחת חודשים רבים ואף שנים: שלב היציאה מאשליה, שלב ההתפכחות. השלב שבו הבטן והלב מתחילים לעכל את מה שהראש כבר יודע - את גודל האסון, את ממדי הזוועה, את הטראומה הלאומית הנוראה הזאת שאנחנו עדיין לגמרי במהלכה. בשלב הזה סביר שמופיעים אצל רבים מאיתנו תסמינים שממש מזכירים פוסט-טראומה. זה יכול להיות בכוננות-יתר שגורמת לנו לקפוץ כל פעם שדלת נטרקת או שחולף אמבולנס. זה יכול להיות בחלומות נוראיים ומטרידים. זה גם יכול להיות בפלאשבקים או מחשבות חודרניות של מראות קשים, ריחות ורגעים שנזכור לנצח.

יום אחד יגיע השלב הבא - שלב התיקון והשיקום, שלב האינטגרציה המחודשת. המחקר מראה שהשלב הזה מגיע לרוב אחרי שלוש שנים ויותר. ואז? ואז אולי נגיע לשלב הצמיחה. השלב שבו אנחנו מוצאים את עצמנו חזקים יותר, מלוכדים יותר, בריאים יותר. אם יש לכם כוח לקרוא עוד קצת, אולי שווה שנגיד גם מה עוזר לנו לנוע בין השלבים ולהתמודד טוב יותר - אז ככה: 1. תחושת ביטחון אישי. אין מה לעשות, זה המפתח; 2. הרגעה. ברמה הפרטנית זה יכול להיעשות על ידי טכניקות שונות, טיפוח דאגה עצמית, טיפול פסיכולוגי או תרופתי ועוד. ברמה החברתית זה יכול להיעשות בעזרת מנהיגות מעוררת אמון וביטחון; 3. השתתפות אקטיבית במהלכים קהילתיים. להיות חלק, לקחת שליטה. להשפיע; 4. תמיכה הדדית וחברתית; 5. תקווה ואופטימיות. פגשתי הרבה מאוד אנשים מאז אותה שבת ארורה, ודבר אחד אני יכול לומר בביטחון - יש גם מקום לסעיף 5.


שלכם,

אלעד.



---

רוצות ורוצים להעמיק? מאמר מרכזי בנושא ממש כאן.



פוסטים אחרונים

הצג הכול

3 הרצאות שנשארו איתי

שלוש הרצאות ששווה להקשיב להן: 1 ברנה בראון, העוצמה שבפגיעות 2 סטיב ג'ובס, .Stay Hungry. Stay Foolish 3 שון אקור, הסוד השמח לעבודה טובה...

לעדכן אותך כשעולה פוסט חדש?

תודה!

bottom of page